Facebook

2013-12-09

Vecka 30 - Dag 206

Att kalla dagens invägning annat än ett misslyckande vore till att ljuga. Visst visar resultatet på att jag gått ner 2,4 kg i fettmassa men viktmässigt har jag gått upp i vikt sen den senaste vägningen för två veckor sedan. Förra vägningen vägde jag 93,4 och idag vägde jag 93,7. Ingen katastrof direkt, men aldrig roligt att gå upp i vikt när tanken är att man ska gå ner i vikt.

Däremot så finns det flera tecken på att förra invägningen var felaktig. Framförallt mäts det på hur mycket vatten jag har i kroppen och hur stor andel fettfri massa jag har (muskler och skelett). Normalt skall fettfri massa vara så nära 74 som möjligt*, förra gången var den på 70,7 och idag var den på 73,4. Vatten i kroppen ska vara så nära 54 som möjligt* och förra gången var den på 51,8 och idag var den på 53,7. (74 respektive 54 är medelvärdet under hela perioden). Ju närmare jag är dessa siffror desto mer korrekt viktangivelse kan jag räkna med att jag får. Hamnar jag långt ovan eller långt under så kan jag räkna med att vägningen inte är helt korrekt.

Så nu är min officiella vikt 93,7 varav 20,3 kg är fett. Det är acceptabelt men jag är fortfarande bitter över en viktuppgång. Nu blir det till att satsa järnet på att väga under 90 kg på hemmavågen innan nyår! Det ska fan gå!

Jag och Frida hade hälsouppföljningen idag och trots julbord så fick jag rätt bra och konkret feedback på det jag förbättrat sedan förra träffen. Att ändra min frukost till en bättre var en av de beröm jag fick. Att jag tränar så mycket som jag gör fick jag veta kan leda till en omvänd effekt då jag äter så lite. Att kroppen istället för att förbränna går på sparlågor just av den anledningen. Jag tror jag ska hålla mig på mina fyra gånger per vecka som jag satt upp som mål så att kroppen hänger med i svängarna.

Idag var det även gruppträff igen. Två veckor sedan förra träffen och det var skönt att få prata med sina kompisar igen. Under föreläsningen så pratade vi bland annat om hur vi ska göra under julen för att klara av den på ett rimligt sätt. Dessutom pratade vi nya vanor som illustrerades i Itrims presentation. Jag såg mig själv i tecknat format och var bara så tvungen att ta en bild!

Ikväll blir det förhoppningsvis till att gå och lägga sig i tid. Är trött på riktigt och klockan är bara 20:40 än så länge. Men det kan vara skönt att få vila ut ordentligt innan en fortsatt tuff vecka. 




1 kommentar:

  1. Här kommer lite peppning från din stalkande mamma, nu biter vi ihop och kör järnet framåt...:)

    SvaraRadera