Facebook

2013-09-01

Vecka 16 - Dag 106

Idag blir det en hel drös med text och bilder på bloggen. Det beror på att det har hänt sjukt mycket denna dag. Jag tror vi börjar där dagen började, jag blev väckt av att telefonen ringde. Strul med kortläsarna i föreningen och inga kom in i tvättstugorna. På med prasselbyxor och t-shirt och springa ner till kortdatorn och fixa. Bra start på dagen kallar vi det!

Direkt därefter så tog jag mig iväg till Kista galleria för att inhandla frukost och lunch. Från och med idag är upptrappningen över och jag är numera inne på varierat. Varierat innebär att jag ska äta frukost och lunch som vanliga måltider enligt handfast- metoden medan mellanmål och middag fortfarande är måltidsersättningar. Väl inne på ICA var det rätt svårt att fundera ut vad jag skulle ha. Köpte lite yoghurt, lite bacon, lite frukt o bär, naturell müsli, choritzo, paprika och en gurka typ.

Väl hemma var jag lite stressad igen. På en lördag borde det vara förbjudet att stressa men nu verkar jag ha valt ett sånt liv så. Till frukost blev det müsli, låg-calori yoghurt och en banan! Det var både enkelt, gott och riktigt mättande! Dock så kan jag fråga om själva blandningen av müsli och banan inte blev lite väl mycket kolhydrater men det får jag nog ta och kolla upp imorgon. Ett alternativ är att ta en annan frukt än banan så har jag skapat mig ett fungerande frukostkoncept.

Efter frukosten var intagen så var det dags att laga lunch. Det hade regnat hela morgonen och nästa steg var att åka till Sorunda där jag är uppväxt och ha en re-union med gamla klassen. Vi skulle grilla men eftersom regnet öst ner så trodde jag att det kanske är bättre att förbereda mat hemma. Med andra ord, mindre tid! Choritzo och sallad blev målet tillagades.

Sen påbörjade jag en två timmar lång resa från Kista norr om Stockholm till Sorunda utanför Nynäshamn söder om Stockholm. Hela året jag haft en mindre längtan till att få åka dit och ha en liten nostalgitripp och tänka tillbaka på barndomen något. I Västerhaninge bytte jag från pendeltåg till buss och mötte några av dom som tagit sig tid att också komma på återträffen. Vi var först på plats men straxt därefter så kom även vår gamle klassföreståndare Åke som vi bjudit in. Åke hade med sig lite brev vi skrivit till oss själva för 10 år sedan, samt foton på oss från när vi gick i årskurs 7 och var 14 år.



Det var häftigt att se ett brev från mig själv som var daterat 2003-06-11. Till brevet hade Åke även hittat en utvärdering som jag skrivit till honom i kurserna NO (naturorientering) och Matte.

Så här hade jag skrivit till vår lärare Åke:

Matte

I Matten så har jag inte jobba på i mitt bästa tempo direkt. Jag hade kunnat jobba mer hemma men det var så mkt annat man skulle göra. Jag har i alla fall lärt mig att räkna mkt matte under dom här 3 åren. Tack för att man fick lära sig.

NO

No:n i år har varit rolig men ändå så känner man att man inte lärt sig speciellt mycket på nio år i skolan. Då snackar jag om alla ämnen. Jag tyckte det var tråkigt att jag hamnade efter i flera ämnen så att jag inte kunde satsa lika hårt på No:n Det har varit roligt att lära känna dig Åke.

MVH Michael.C


Det är spännande att se hur jag reflekterade så här 10 år senare på dessa utvärderingar. Jag kommer ihåg att jag reflekterade över hur jag efter varje grundskoleår alltid låg efter i någon kurs och att det nu var årskurs nio och att det nästa år inte fanns något att ta igen, för då gällde ju gymnasiet. Så var det då dags att öppna brevet jag skrivit till mig själv 10 år och 2 månader tidigare. 

Hej!

Hoppas du mår bra.. Det måste vara skönt utan tandställning. Hoppas också att du kom in på säkerhetsgymnasiet. Om inte, hoppas att du hade en bra gymnasietid. Hoppas du kommer ihåg nu när jag skriver detta brev. Isabelle sitter i ditt knä. Vi hade en musikal vecka förra veckan. Familjen ska flytta till Göteborg. Jag bor hos pappa i Södertälje sedan 2 månader tillbaka. Jag kommer sakna alla i klassen. Hoppas du kom in i polis-yrket och att det gick bra med judon. Kommer att gå till kyrkan snart och att jag får 175p. Vi hörs väll.

MVH
DJ CAVA
Michael.Cavallin

Häftig läsning, framförallt för mig som vet var i livet jag befann mig då. Att komma in på Säkerhetsgymnasiet visste jag hade stor betydelse för min framtid vilket det också hade. Nu 10 år senare lade det grund för hela min kommande karriär inom säkerhet och bevakning.  Familjen flyttade till Halland och jag bodde kvar i Södertälje i 5 år innan jag flyttade till Kista. Polis blev det aldrig något av eftersom att det intresset slocknade rätt snabbt när jag förstod att det fanns minst lika bra alternativ. 175p syftar till grundskolepoängen. Jag tror jag fick 185 poäng till och med och jag kom in på den skola jag ville.


Sedan så kollade jag på lite bilder som Åke hade med sig. Häftigt att se lilla Micke 14 år och som precis har påbörjat sin sockermissbrukande karriär! På den tiden hade jag bara börja växa till mig runt låren. Övriga delar av kroppen var rätt oförstörda! :)
 


Efter återträffen tog jag en promenad i det gamla området som jag är uppväxt i. Gick förbi det hus och alla de rum där jag faktiskt växte upp. När jag gick omkring i området träffade jag även grannarna och familjevännerna från barndomen. Syskonen: Sandra (med sambo och unge), Therese, Emelie. Sen hade vi föräldrarna Solvei och Micke.

Det var en nostalgitripp som hetta duga! Sedan gick jag förbi lite områden där jag och min barndomspolare brukade leka. Backarna var inte lika långa som jag minns dom och området var betydligt mindre än vad jag minns. Men jag antar att det är skillnaden att se det från en vuxens perspektiv.

Det roliga är nog att man då trodde att man var vuxen, tyckte att man hade allt man behövde för att kallas för vuxen. Gud så fel jag hade! 

Kvällen började lida mot sitt slut. Jag hade två timmar kvar att ta mig hem igen. Jag visste att min syster Isabelle just nu befann sig på grann-byn Ösmo. Så jag ringde och vi träffades i en halvtimme innan tåget gick.


45 minuter av tågresan så sov jag. Helst slut efter en sån dag. Väl hemma hade jag bara gått 8000 steg så jag tog en liten kvällspromenad genom föreningen och grannsamverkade lite :) Vilken underbar dag men massor av klasskamrater (även om det var lite dålig uppslutning) och massor av minnen från förr.

Nu är det dags att sova. Imorgon ska jag försöka ta mig upp tidigt och ta mig till Itrim och träna! Hoppas vi ses där! Kärlek!






1 kommentar:

  1. Prasselbyxor!! haha, känner samma sak när jag är i ottersta att de är mycket mindre och de tar en sec från spångbro till ottersta förr tog den en timme! i huvet då ;) Love Sis ISS

    SvaraRadera