Facebook

2013-10-29

Vecka 24 - Dag 165

6 månaders uppföljning och nystart!
Idag var det så dags för min halvårsuppföljning. Sedan jag började har jag tappat 17 cm i midjan och nu är det bara 102 cm runt om. Totalt har jag just nu tappat 35 kilo. Konditionen är som ni läste igår på topp. Men, vid dagens träff låg fokus på hur jag på kommande tre månader ska komma i mål och nå min målvikt! 

En snabb egenanalys visade att matvanorna inte är tillräckligt bra för att jag ska ha en optimal viktnedgångstakt. Tanken är att jag ska tappa 1,5 - 2,5 kilo i veckan på dieten just nu, vilket jag inte gör. Jag går helt enkelt ner i vikt för långsamt. För att jag ska lyckas med hela min viktresa så är det av mycket stort värde att jag når målvikt så snart som bara möjligt. 

Idag väger jag 98,2. Det är en vikt jag vägde senast 2006. Nu måste jag ner i vikter jag inte vägt sedan jag varit barn, jag måste gå från överviktig till normalviktig (även om jag är jätteviktig :o).

Så idag blev det ett kort erkännande av alla nuvarande brister och därpå åtgärder för att motverka detta.

  • Idag äter jag smaksatt yoghurt som innehåller dolt socker. För att motverka detta ska jag i två veckor äta naturell yoghurt till frukost för att se om det ger ett tydligt viktresultat. Fungerar det inte så ska jag köpa smaksatt yoghurt men med så låg sockernivå som bara möjligt.

  • Müslin har  varit rätt bristfällig. Jag har ätit Axas "Gold" variant tidigare och nu går jag över till den mer naturella varianten. Fungerar inte den så ska jag köpa Müsli som har låg sockerhalt framöver, det finns gott om bra müsli bara det att jag inte valt rätt!

  • Sen var det måttet på portionen. Idag äter jag en halv förpackning yoghurt till frukost, det motsvarar ca 5 dl. Rekommendationerna är 2 dl! Det fick jag lära mig idag och det är bara att göra om och göra rätt. Förslagsvis så använder jag en liten tallrik eller så blandar jag müsli och yoghurt i ett halvstort glas.

  • Lunchrestauranger i all välmening. En av de thailänska restaurangerna jag älskar vid jobbet är jag numera bannlyst ifrån. Den är helt enkelt för onyttig och främjar till dåliga rutiner och matvanor.  I övrigt så måste jag äta mer grönsaker och mindre kött än vad jag börjat göra. Hålla mig till handflatemetoden!
Nya målsättningar upprättade!
Sedan var det dags att finjustera målen efter de utmaningar jag har framför mig. 

Förbättring 1: Ombytt motion!
Före: 3 träningspass per vecka
Efter: 4 träningspass per vecka


Förbättring 2: Vardagsmotion
Före: 10 000 steg per dag
Efter: 8 000 steg per dag, dock lägst 4000 som absolut lägsta vid dåliga dagar.

Förbättring 3:
Före: Noll tolerans (inga kolhydrater och inga sötsaker)
Efter: Noll tolerans (med ett förtydligande att alkohol även omfattas av detta).

Förbättring 4:
Före: Rätt mat vid rätt tid
Efter: Portionsstorlek (rätt mängd frukost och handflatemetoden till lunch)

Förbättring 5:
Före: Blogga 1 gång per dag
Efter: Äta regelbundet


I praktiken innebär detta att jag numera i en övergångsfas kommer att bli hungrigare. Jag kommer få i mig betydligt mindre frukost än vad jag är van vid. Dessutom så kommer jag att få minska på proteinerna jag är van att äta till lunch så att jag faktiskt håller mig till rätt mängd! En yoghurt förpackning ska räcka i en vecka om jag tar 2 dl till frukost varje dag! 


Bloggen fortsätter tills vidare som vanligt. Dock så blir det inte längre ett krav att blogga en gång om dagen. Dock så vore det himla tråkigt att bryta den här trenden! 


Sist men inte minst så tänkte jag återkoppla lite från dagen i övrigt. Eftersom att jag skadade foten igår så har jag släpat på en krycka hela dagen! Att köra bil imorrse gick bra när jag väl fick tag på en bil med automat växellåda så att jag kunde växla, lite svårt med en trasig vänsterfot. Nu på kvällen så känns det helt klart bättre och snart är det dags att smörja in foten och gå till sängs. 




Det var allt för idag!
Puss o kram så länge!




1 kommentar:

  1. Starka protester mot att ev inte blogga, vad ska din stalkande mamma roa sig med när mannen tittar på fotboll! Men det är helt ok med dina stalkande samtal var dag, kan va en ersättning som duger.... Kämpa på, hungern kommer att göra sig påmind igen.

    SvaraRadera