Facebook

2013-08-10

Vecka 13 - Dag 85

Så, då var det dags att inhandla och tillaga mat. Jag vet att tipset var att inte käka kött första tre dagarna för att magen skulle må kasst av det utan istället koka fisk eller fågel. Gick jag på det tipset? Nope..


Men vi börjar på frukt och grönsaksavdelningen. Jag fick tips av Frida att satsa på frysta grönsaker. Men det tipset glömde jag bort tills jag kom till frysdisken. Det blev lite paprika, en hel del morötter, lite wookade grönsaker och ett paket färska svenska jordgubbar!!

Väl hemma så mättes jordgubbarna upp. En knytnäve frukt / bär är det sagt. Två knytnävar wookade grönsaker och en handflata lövbiff! Och med handflata så räknar man både på höjden och på bredden. Som alla vet så är en lövbiff riktigt tunn så förvånas inte av bredden på bilden nedan!

När jag väl började äta så var det enda jag tänkte på att äta så långsamt jag bara kunde! Jag såg ju vilken ENORM portion det här är i jämförelse med vad jag har ätit de senaste veckorna! Jag som trodde mina knytnävar var små men nu betvivlar jag det starkt! Frida sa även att om jag blev mätt så behövde jag inte äta upp allt heller!

Så, jag åt så mycket jag bara orkade utan att fylla upp magen alldeles för mycket. Jag är otroligt glad över att ha fått i mig lite jordgubbar. Det blev massor av mat över, en knytnäve grönsaker som får bli över till morgondagen, bara till att packa ner i en matlåda så länge!

Eftersom att jag vaknade vid 12 idag så åt jag lunchen vid 16, vilket känns riktigt förskjutet. Jag måste börja kliva upp senast 10 på helgerna för att det här ska hålla. Jag funderar faktiskt att till och med ge mig underkänt på det nya målet rätt mat vid rätt tillfälle bara för att jag åt lunch vid 16.. vi får se hur självkritisk jag kommer att vara!

Vid 21 tiden väntar cykel på Fitness 24/7 med Anton. På det sättet kommer jag också nå upp i veckans tre pass. Idag har jag hela 7500 steg kvar att ta också, så det blir en aktiv eftermiddag / kväll för min del! Andra glada nyheter är att jag hittade en gammal piké tröja som jag bara använt ett par gånger tidigare men som blev för liten med tiden, den passar mig perfekt nu! Vår- och höstjackan som tidigare varit för liten fick jag också på mig. Tänk att det finns vissa bevis för att man faktiskt blir mindre ändå! ;)

Puss på er!





9 kommentarer:

  1. Längtar extremt mycket tills jag också får handla och äta hemlagad mat! Har du Itrims kokböcker? De verkar riktigt bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska köpa en av dom på onsdag, har handlat så mycket kläder den här månaden att jag blivit tvungen att börja prioritera ekonomin. Då kanske det blir enklare att laga mat om inte annat :-)

      Radera
    2. Michael, jag skickar kokböckerna till dig på posten, som en liten "grattis-så-här-långt"-present! Bra jobbat, kom igen nu! :)

      /Julia, Itrim Sverige

      Radera
    3. Oj, vilken överraskning! Tack så mycket, blev väldigt glad att läsa det här! Kämpar på för fulla muggar! :)

      // Micke

      Radera
  2. Idag har jag spelat golf och gått 16000 steg, jag har 95 kcal kvar att äta om jag räknar motionen med så har jag 900 kcal råd med lite vin.... Men nej, gick ner 3 kg första veckan, med min nya diet. Vi pratade om maten igår Michael det här var inte vad vi sa då....vad hände....underkänt helt klart! Kom igen nu livsnjutare, var det gott?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att du är saklig i kritiken. Enligt mig så höll jag mig på gränsen gällande tiden och köttet. Isabelle kritiserade mängden men där har jag hållit mig till direktiven..

      Radera
    2. Vi pratade om att du skulle äta fisk eller kyckling på dag 4. Portionen var säkert rätt, men tänk på magen den är inte van vid mat.... Och jag menar bara väl, :)

      Radera
    3. Haha jag drev ju men lite mer grönskar kanske du skulle slängt i dig ;) Jag är bara glad att du äntligen fått äta jordgubbar hihi ! / issa

      Radera
  3. Härligt med mat! Fast jag ser mycket praktiskt i dessa färdiga måltider så så mycket längtar jag inte än. Fast ligger "bara" på dag 21. Det jag kan sakna är att mycket socialt sker ihop med mat och dryck både privat och i arbetet vilket ibland utmanar lite.

    Bra kämpat och väl stegat! Väldigt kul att läsa din blogg.

    SvaraRadera