Facebook

2013-08-09

Vecka 12 - Dag 84

Går att jämföra med vecka 5 - dag 31
Dagen som jag strävat efter de senaste tolv veckorna var idag kommen! Det tuffa veckorna på dieten snabb är i skrivande stund över. Från och med imorgon börjar jag gå på dieten varierat.

Vid dagens hälsouppföljning gick vi igenom vad som menas med varierat. Man använder en metod som består av att man mäter mängden mat man får i sig med sina händer. Till frukost och till lunch ska man få i sig en handflata (sin egen, bredd och tjocklek) kött, fågel eller fisk. Till det ska man få i sig tre knytnävar grönsaker, då helst grönsaker som inte bara innehåller vatten.

Men, eftersom att min kropp befinner sig i ketos efter de första tolv veckorna så behöver jag vänja kroppen vid mat innan jag får börja på varierat fullt ut.  Under de tre första veckorna måste jag exempelvis äta måltidsersättning till frukost, så då är det enbart lunchen jag får äta "normal" mat. Dessutom så är de tre första dagarna begränsade till att helst koka maten och helst undvika kött för att inte chocka magen helt.

Dagen på Itrim var hur som helst mycket inspirerande. Vi började vid 14:30 med min hälsouppföljning. Blodtrycket är fullt normal och till och med bra. Vikten har gått upp till 109,1 från måndagens 108,4. När jag kollar på värdena på de kvitton jag får så ser jag att måndagens värden är helt skeva. Muskelmassan är 10 kilo för lågt och mängden vatten lika så, mängden vatten i kroppen påverkar alltid resultatet på kvittot (och vikten).

Vi satte upp de mål jag beskrev i gårdagens blogg, dessutom satte vi en ny målvikt om 12 veckor. Då är min förhoppning att väga 90 kilo. Så nu börjar en ny 12 veckors resa utan undantag! Däremot så lyckades jag förhandla mig fram till att jag får flytta maten från lunchen vid större tillfällen då jag exempelvis vill grilla på kvällen istället, men då måste det vara i ett speciellt syfte.

Efter hälsouppföljningen så bokade vi in ett pass med en PT på onsdag i nästa vecka. Vi ska effektivisera min träning på konditionsbrädorna är tanken. Sedan bokade vi in nästa uppföljning om 3 veckor då jag är klar med upptrappningen och får börja på varierat fullt ut. Därefter bokades nästa 12 veckors uppföljning upp. 

Sen var det fullt ös medvetslös med träningen! Jag tog på mig min activio pulsband (se bilden ovan), passade på att ta en bild som går att jämföra med vecka 5 dag 31. Sedan ut i cirkeln och köra! Efter passet var jag något trött, Frida (hälsorådgivaren) bjöd på en smothie (måltidsersättning) när jag var klar, det passade eftersom att klockan var 16:00. Sedan satte vi oss och fortsatte prata i sofforna ute vid receptionen av en ren slump. Servicen på det där stället är verkligen enormt!

Dagen avslutades med en bio med Piotr. Jag tror att det är den 10:e bion under den här perioden. Det beskriver bara vilket biofreak jag verkligen är! Filmen vi valde var Elysium som vi båda gav 3 av 5 poäng. Tråkigt eftersom att det troligtvis fanns massor av andra filmer jag ville sett som säkert fått högre poäng, lär bli mer bio i nästa vecka! 





4 kommentarer:

  1. Stor skillnad! Bra kämpat. Nästa 12 veckor går säkert lika bra de med.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat ser fram emot att få bjuda på en handflata grillad oxfilé med grönsaker

    SvaraRadera
  3. Du menar väl att du gått upp från 108,4 inte 118,4 ? kram syrran :D du får nog redigera de i texten fick de lite jobbigt o förstå :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändrat till 108,4. Blandar ihop siffrorna när jag är trött!

      Radera