Facebook

2014-02-19

Vecka 40 - Dag 278

Vilken dag.. kändes som en måndag fastän det är onsdag. Tillbaka på jobbet igen för att prioritera arbetsflödet. Kom ifrån jobbet i hyfsad tid men hade gärna hunnit med att träna efteråt men så blev det inte.

Dagens samtalsämne är hur man håller det här med maten efter att man är klar med måltidsersättningarna på Itrim. För er som redan gör eller gjort detta blir detta ingen nyhet, men jag har märkt att många som vill äta nyttigt i min omgivning efterfrågar just den här informationen så drar en kort dragning kring det.

Idag när jag efter jobbet var och klippte mig så fick hon som skulle klippa mig en chock. Jag hade gått ner i vikt och hon kände knappt igen mig. Allt hon ville diskutera var det här kring maten och hur man bär sig åt. Och så började jag förklara...

Itrim använder sig av något som dom valt att kalla för Handflatemetoden. Det syftar till att du tar hjälp av din egen hand och knytnäve för att mäta hur mycket mat du ska få i dig. I det steget jag kommit till just nu så gäller följande:

3 st knytnävar med frukt och grönt (1 knytnäve frukt och 2 knytnävar grönt). Självklart går det att byta ut en knytnäve frukt så att du får 3 knytnävar av det gröna. Jag har själv insett att mitt tycke för rotfrukter har förändrats sedan jag började med min nya kost och nu får jag i mig både blomkål och lite andra rotfrukter. Men för den som är lite kräsen och ny på området rekommenderar jag mycket morötter! Vanlig isbergssallad, tomater och gurka innehåller inte tillräckligt med näring och innehåller dessutom på tok för mycket vatten för att du ska hålla dig mätt de kommande fyra timmarna till nästa måltid. Om du inte blir tillräckligt mätt på lång sikt (4 timmar) så kommer du bli sockersugen efter 2 timmar och fuska med godis eller något annat sött.
Dagens lunch 2014-02-19
Glöm inte att dricka mycket vatten till!

Till dessa 3 knytnävar frukt och grönt så tar du en handflata kött, fågel eller fisk. Som handflata räknas din egen handflata utan tumme och fingrar. Höjd och bredd räknas. Detta motsvarar i snitt ca 120 gram kött/fågel/fisk och om du har svårt att mäta med handen så utgå från ungefär 120 gram så håller du ett bra mått.

Vad händer då när man förverkligar dessa mått? Jo, du får en stor hög med sallad och lite kött. Till detta kan du smaksätta med begränsat med sås men försök undvika bearnaisesås (långt ifrån alla gånger jag lyckas). Som jag nämnde tidigare så är tanken bara att du ska hålla detta i 4 timmar till det är dags för nästa måltid, det är därför mycket viktigt att du håller ett regelbundet ätande.

Hur omvandlar man då detta till frukost? För vem vill stå och steka en köttbit klockan 07 på morgonen?! Har du som jag yoghurt eller gröt så motsvarar yoghurten tre knytnävar (2-3 dl) och müslin en handflata. Det är lätt att till frukost äta på tok för mycket yoghurt eller müsli eller att välja att inte köra på naturella smaker utan välja yoghurt med smak eller müsli med russin. Detta få direkt påverkan på din förmåga att gå ner i vikt! Vill du va säker på att gå ner i vikt så håll dig till det naturella!

Hela den här metoden är vad jag vet framtagen av Itrim så är ni sugna på att få ett hållbart och hälsosamt resultat så ta kontakt med dom för en informationsträff. Jag skriver bara av erfarenhet men är ingen expert på något sätt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar