Facebook

2013-12-05

Vecka 29 - Dag 201

Om Grekland var sommarens stora utmaning så är julborden, lucia, jul och nyår en utmaning i sig på vintern! Idag var det så dags för årets första julbord (nästa är på lördag). Att äta julbord och gå på diet är två saker som inte riktigt går hand i hand med varandra. Speciellt inte när man har som mål att vara under 92 på måndag. Tufft, men möjligt!

Julbordet låg vid Gröna Lund och heter Tyrols vilda julbord. Det är mycket kött av alla dess slag så att jag skulle överkonsumera det ikväll var väl känt. Men man får göra det bästa av situationen. Inget godis, ingen alkohol, ingen läsk, inget bröd, ingen potatis, inga kolhydrater utan enbart proteiner och sallad.. nom nom! Sallad och julbord är också två saker som inte riktigt går ihop om jag ska vara helt ärlig så det blev mest kött i stora mängder.

Sen var det den gyllene regeln att bara gå och hämta mat en gång. Det fungerar ju inte riktigt på julbord. Det är så små portioner varje gång man går och hämtar så en gång är inte tillräckligt, dessutom får man inte njuta av konceptet julbord. Jag tyckte jag skötte kvällen efter bästa förmåga. Loka blev det till dricka och portionerna delade jag upp som följer.

Portion 1:
Korv och kallskuret av alla dess slag. En bit av varje smak för att inte överdriva. Julskinkan tog jag en så liten bit jag bara kunde hitta med en gnutta senap.

Portion 2:
Varmrätt i form av köttbullar (3st), prinskorv (4 st) och lite annat varmt kött av olika slag.

Portion 3:
En ostskiva, en liten melonklyfta, några vindruvor och en klementin. Kalla det efterrätt om man vill. Tro mig, det fanns bra mycket kaloririkare efterrätt att välja på..

Jag känner mig riktigt nöjd med kvällen. Ett julbord på ett så nyttigt sätt det bara går att få. Dessutom höll jag uppe det sociala och mådde bra hela kvällen så det är huvudsaken.

8000 steg: Vet inte, jag glömde stegräknaren hemma idag.
Träning: Nej, nästa pass imorgon.
Portionsstorlek: Fail, följde inte direkt handflatemetoden
Regelbundenhet: Nja.. den ger jag mig faktiskt godkänt för.
Noll tolerans mot socker och kolhydrater: Hell yeah, 201 dagar med noll tolerans, check!

Mot oändligheten och vidare! Woop woop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar