Facebook

2013-06-11

Vecka 4 - Dag 25

Idag är det tisdag och tisdag betyder ett pass på Itrim. Jag hittade en bild på nätet kring hur det här med pulsträningen fungerar.

Totalt tränar man i 30 minuter, ett varv i rummet tar 10 minuter och totalt går man tre varv. En annan dag ska jag försöka förevisa det här på film.

När man kommer till itrim så går man fram till en liten dator med en massa pulsband bredvid. Man tar ett band, exempelvis nr 10. Sedan knappar man in att man valt band 10 och därefter skriver man sin maxpuls. Min maxpuls är 210. Känner man inte till sin maxpuls så kan datorn räkna ut det åt en.

Maxpulsen är genetisk och har inget med din storlek eller kondition att göra. Jag fick lära mig min maxpuls de första två träningspassen jag hade då jag även fick känna av vilken färg jag hade vid vilken ansträngning.

För mig är ett normalt pass ett varv (10 min) på blå, ett varv på grön (då börjar man bränna) och ett varv på gult! Det slutar oftast med att jag efter sista varvet behöver sätta mig ner och ta det lugnt en stund. I rummet finns det två tv skärmar som jag hela tiden kan följa min puls på.

På mitt sista varv idag så hade jag dock sällskap i form av en annan medlem jag träffat tidigare. Vi snackade oss igenom hela varvet så det gick faktiskt ännu fortare än normalt.

Vi får se om jag någon gång är själv i lokalen så kanske jag kan ta lite bilder och visa hur det ser ut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar