Facebook

2014-08-17

Vecka 67

Flytten är genomförd och jag har kommit till mitt nya paradis, Halmstad. Men visst är det varierande känslor som kommer och går. Mycket svårt att sova på nätterna, vilket gör att jag gärna blir sängliggandes till sent på dagarna, tar ikapp sömnen på morgonen. Att fatta beslut om att göra en livsförändring är en sak, att genomföra den är en helt ny resa. 

Det positiva är att jag numera får tiden att gå genom att träna och röra på mig. Jag försöker göra mig av med dåliga vanor och fokusera på det som är bra. Just nu tränar jag mycket styrka och nästan ingen kondition som jag tidigare varit van vid. Målet är att bygga upp en bra muskelstyrka från grunden.  Igår körde jag armar, idag blev det ben och imorgon blir det simning. 

Blandade känslor i kroppen. En del av mig vill bara bli lämnad ifred och en annan vill skapa nya kontakter och vänner här nere. Antagningen till högskolan gick sådär vilket gör att det inte är lika enkelt att bygga kontakter den vägen. Reservplats med dåliga odds till att bli antagen. Jag har sökt ett extrajobb på ICA men drar mig för att söka jobb överlag. Jag är rädd att jag ska komma in i samma stressiga banor som jag var i Stockholm utan att jag tar hand om mig själv. Det är viktigt att även jag vinner på att lägga ner min energi i något, jag är alltid alldeles för givmild.

Vågen står på 92 igen. Jag märker att vågen pendlar väldigt mycket nu när jag tränar styrka. Jag försöker äta vettig normal mat fyra gånger per dag för att få in goda vanor som fungerar i framtiden. Målsättningen är ju att musklerna ska göra att jag får en bra grundförbränning och bränner bort det fettet jag har i alla fall. Sen finns det såklart alltid ständiga förbättringar att göra på matfronten, men det är ett problem jag kommer få kämpa med resten av livet. 

En av fördelarna med Halmstad är att avstånden till allt är både längre och kortare på samma gång. Längre att gå när man ska någonstans, så ofta cyklar man. Men samtidigt närmare till stadskärnan än i Stockholm. Både studier och potentiella arbetsplatser ligger bara 5 minuter cykelväg från där jag bor. Allt är alltså både längre bort men samtidigt mycket närmare. Att jag inte längre har vardagslyx så som rulltrappor och tunnelbana bidrar väldigt mycket till att vardagsmotionen hålls i form. 

Får ta och kämpa vidare på mitt nya äventyr och se mig om var tiden tar mig. Tiden som även den spelar mig ett spratt just nu. Den går extremt långsamt samtidigt som dagarna och veckorna bara susar förbi. Jag skulle behöva ta mer promenader i området än vad jag faktiskt har gjort, även upptäcka staden och stranden. Men jag har inte orkat eller så har det funnits dåligt väder att skylla på. En av de bästa dagarna här i Halmstad hade jag i förra veckan när jag och mina vänner från Malmö gick omkring och jag visade runt i staden kring det lilla jag kände till. Då upptäckte jag en hel del smultronställen! Bland annat så kollade vi in stadsbiblioteket som var supermysigt, där kommer jag spendera massor med timmar så småningom. 

Keep on beeing a fighter!

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är, modig! Flytta till ny stad sådär och börja ett nytt liv, det är verkligen en livsförändring i sej!
    Jag undrar om du ska ha så mycket koll på vikten under en tid. Om du bygger muskler nu kanske du ska koncentrera dej på hur kosten kan hjälpa dej få smidiga muskler och mindre fett?
    Muskler väger ju mer än fett, så en viktökning kan ju vara naturligt om du är igång och bygger muskler. Du behöver kanske bara få bekräftat att du gör rätt. På nåt sätt.
    Bodybuilders är bra på det där, dom har full koll på hur kosten påverkar och hur man äter. Jag säjer inte att du ska göra så, men du kan ta inspiration därifrån kanske. Bara en tanke!
    Ett annat tips kanske kan vara att föra loggabok över vad du äter. Ta en bild av varje måltid på instagram så kan du kanske se om du "halkar" eller om det ser bra ut. :)
    Roligt att du börjat skriva igen, jag läser gärna mer. Jag har halva min viktminskning på 20 kg kvar nu och jag började äta handfast minus för 2-3 veckor sedan. Så nu kommer jag inte gå ner lika fort i vikt.
    Du skrev nåt bra där, bygga muskler. Det är en bra tanke, den tar jag med mej. Så har jag inte tänkt när jag tränar. Jag har bara tänkt att jag måste komma dithän att jag får kondis och kan gå uppför några trappor utan att låta som en blåsmaskin av nåt slag.
    Och det kan jag nu. Nu ska jag bygga muskler :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. P'tal om livsförändring, så här skrev jag häromdagen om det
    http://viktfokus.blogspot.se/2014/08/dag-96-298-att-gora-en-stor-forandring.html

    SvaraRadera