Facebook

2014-07-09

Vecka 62 och en halv..

Man skulle kunna tro att jag jobbar med säkerhet om dagarna (det gör jag). Efter jobbet har jag nämligen två dagar i rad gått ner till en liten strand som finns ett par hundra meter från jobbet för att lägga mig i solen en stund. Både igår och idag så somnade jag nämligen rätt omgående efter att ha kopplat in lite trance med Armin van Buuren i öronen. Helt borta och så skönt. Risken för att bli totalt rånad är dock överhängande! 

Hur har det gått då? Varierat. Jag står kvar på samma vikt som innan, nu på morgonen så vägde jag 84,7 kg. Till frukost har jag börjat äta två knäckebrödsmackor med leverpastej för att variera min kost med yoghurten. Det brukar dock bli betydligt fler smulor än när jag äter yoghurt. Det svåra har varit att hålla sig ifrån en middag med vännerna eller en glass med någon kollega innan man slutar. Jag gör nya försök varje eviga dag. Det får inte bli som förr och jag får aldrig glömma bort att välja! 

Jag glömmer lätt bort att jag fortfarande skall gå ner i vikt. När jag sitter på stranden utan tröja så har jag fortfarande en stor mage att tänka på. Den ska jag till viss del träna bort fast det finns fortfarande mycket fett  att hämta. Därför vore det bra om jag nu klarar av min resa till fullo innan jag börjar med mina undantag! Sommaren är verkligen en utmanande tid om man går utanför en svartvit ram. 

Idag tog jag dessutom steget att gå till vårdcentralen för att få medicin mot mitt ärftliga höga och farliga kolesterol. Många förknippar kolesterol med dåliga matvanor. Kolesterol sätter sig på insidan av blodkärlen och riskerar till slut att täppa igen dessa och det kan leda till hjärtstopp och stroke. För att kort sammanfatta det finns det många typer av kolesterol, bra, dåligt, matrelaterat och ärftligt. Jag har åkt på dåligt + ärftligt. Visst träning och kost kan säkert sänka värdena men aldrig till ofarliga nivåer och därför behöver jag äta medicin resten av mitt liv.

Att jag måste äta medicin har jag vetat om sedan jag var ung tonåring men det har bara inte varit viktigt, fram till nu. Efter min viktnedgång inser jag att mitt liv är långt och jag har precis börjat mitt äventyr på riktigt. Vad jag gjorde fram till idag tål att funderas på men jag känner verkligen att jag nu ger mig in i en nysatsning! Ska bli så himla härligt att se vart livet tar mig! 


1 kommentar:

  1. Hej,
    Bra jobbat under hela din viktresa. Du skriver att du haft problem att hålla vikten och ska "ta steget" till vårdcentralen för att få medicin mot ditt kolesterol. Har du aldrig funderat på LCHF? det är många som blivit kvitt sjukdomar, och det är dessutom väldigt enkelt att hålla vikten. Det fina är att man inte får en kass ämnesomsättning och kan äta runt 3000 kcal per dag utan att gå upp i vikt. Kika på kostdoktorn.se. Lycka till!

    SvaraRadera